Kochasz? Karm zdrowo! Otyłości u dzieci mówię STOP!

Kochasz? Karm zdrowo! Otyłości u dzieci mówię STOP!





W dzisiejszych czasach coraz więcej dzieci cierpi na otyłość. Nadwaga prowadzi nie tylko do innych, niebezpiecznych chorób przewlekłych, ale również skraca życie. Aby temu zapobiec, warto zadbać o zdrowe odżywianie już w trakcie ciąży oraz podczas karmienia piersią. Odżywiaj zdrowo swoje dziecko już od momentu poczęcia.

Zdarza się, że otyłość może być związana z zaburzeniami hormonalnymi, przyjmowaniem niektórych leków czy uwarunkowań genetycznych. Najczęściej jednak przyczyną nadwagi jest złe odżywianie. W dzisiejszych czasach, rodzice coraz rzadziej mają czas, na to, by gotować w domu obiady. Zazwyczaj oboje pracują i do domu wracają dopiero wieczorem. Na stołach zamiast zupy czy drugiego dania pojawiają się pizze, zapiekanki czy gotowe obiady z pudełek. Nie twierdzę oczywiście, że jest tak w każdym domu, ale jestem pewna, że zdrowe, domowe obiadki to w dzisiejszych czasach naprawdę rzadkość. Nieregularne posiłki, podjadanie między posiłkami, tłuste, przetworzone jedzenie, produkty bogate w cukier- wszystko to prowadzi do otyłości.

Choroby, które powoduje otyłość : 

  • problemy psychologiczne (dyskryminacja ze strony rówieśników)
  • nowotwory złośliwe
  • cukrzyca
  • choroby układu oddechowego
  • problemy z kręgosłupem i stawami kolanowymi
  • zaburzenia hormonalne
  • choroby serca
Jak widać otyłość to nie tylko dyskryminacja ze strony rówieśników, ale również ryzyko zachorowania na niebezpieczne choroby 


Kolejnym błędem, jaki popełniamy, jest np. dawanie maluchom czegoś do jedzenia, gdy są marudne, po to by przestały płakać. Takie przekarmianie jest zupełnie niepotrzebne, a nawet niewłaściwe. Starsze dzieci w nagrodę za dobre zachowanie, zjedzenie całej kolacji czy posprzątanie pokoju, zostają nagradzane słodyczami. Nie twierdzę, że nagradzanie dzieci jest złe. Wręcz przeciwnie, powinno się je motywować. Nie muszą to jednak być słodycze. Pamiętajmy również o tym, aby za wszelką cenę ograniczyć dziecku bierne spędzanie czasu. Żyjemy w czasach, w których rządzą komputery, tablety i wszelkiego rodzaju gry telewizyjne. Dzieci nie wiedzą czym jest gra w klasy czy podchody. Brak aktywności fizycznej również prowadzi do otyłości. Nie pozwól na to, by Twoje dziecko unikało lekcji wf-u. Znajdź czas na to, by zagrać z dzieckiem w piłkę, wyjść na spacer, rowery, plac zabaw czy zwyczajnie pobawić się w berka przed domem. Jest mnóstwo zabaw ruchowych, które pokocha każdy maluch. Wystarczy tylko umieć zainteresować nimi dziecko.

Czynniki, które mają bezpośredni wpływ na wagę dziecka:
⦁ aktywność fizyczna
⦁ zamieszkanie w miastach (większy dostęp do niezdrowej żywności)
⦁ genetyka
⦁ odżywianie matki podczas ciąży
⦁ choroby, jakie matka przechodzi w ciąży
⦁ nawyki żywieniowe
⦁ dieta matki podczas karmienia piersią
⦁ stres
⦁ jakość i długość snu.

Bądź wzorem dla swojego dziecka. Dbaj o jego prawidłowe nawyki żywieniowe już od najmłodszych lat. Jeśli dzieci od początku będą widziały, że również rodzice jedzą zdrowo, nie będzie trzeba wpajać im zdrowych nawyków, po prostu będą do tego przyzwyczajone. Wszystkie dzieci lubią oglądać bajki, zamiast paczki chipsów przed telewizorem, daj dziecku jego ulubiony owoc. Ogranicz czas przed telewizorem i komputerem do dwóch godzin dziennie. Zadbaj o to, by każdego dnia choć przez godzinę dziennie dziecko miało jakąkolwiek aktywność fizyczną. Kochasz, więc nie tucz.



Contact Us

Find Us
Copyright © 2014 Taliwzmianki , Blogger